Minder stress meer spelen

Veel mensen lijken ouder dan ze zijn.

Uit onderzoek naar de oorzaken van deze vroegtijdige veroudering is gebleken dat stress daar veel mee van doen heeft, want in tijden van crisis slijt het lichaam veel sneller. Het Amerikaans Instituut voor Stress bestudeerde dit degeneratieve proces en kwam tot de conclusie dat het merendeel van de gezondheidsproblemen veroorzaakt wordt door stress.

Hoe werkt stress?

Tegenwoordig leven veel mensen in een moordend tempo en onder een bijna continue competitieve druk. Stress is dan een natuurlijk antwoord op de informatie die het lichaam ontvangt in een potentieel gevaarlijke of moeilijke situatie.

De reactie die het lichaam aanmaakt stelt hem in staat te overleven in lastige omgevingen. Door de evolutie heen kwam deze reactie de mens van pas om moeilijkheden het hoofd te bieden, om te vechten en te vluchten voor roofdieren.

De alarmboodschap zorgt ervoor dat neuronen de hypofyse activeren, waardoor het hormoon corticotropine vrijkomt, dat zich via sympatich zenuwstelsel door het lichaam verspreidt. Vervolgens komt de bijnier in actie de hartslag en ademhaling en bereidt de spieren voor op actie: het lichaam is klaar om snel te reageren op het vermeende gevaar. Daarnaast verhoogt cortisol het glucosegehalte in het bloed en stimuleert het de dopamineaanmaak, waarmee onze batterijen worden opgeladen om de uitdaging aan te gaan.

Holbewoners waren het grootste deel van de tijd ontspannen.Ze voelden alleen stress op concrete momenten. De bedreigen waren reëel: een roofdier kon hun leven elk moment beëindigen. De hoge doses cortisol en adrenaline op momenten van dreiging dienden tot lijfbehoud.

De moderne mens is het grootste deel van de tijd aan het werk en bedacht op elke dreiging. Je bent 24/7 bereikbaar en alert op meldingen op je mobieltje. Je brein associeert het trillen van je mobiel of het binnenkomen van een nieuwe e-mailtje met dreiging van een roofdier. Je lichaam krijgt voortdurend een lage doses cortisol te verwerken.

Op zich zijn deze stress gerelateerde processen nuttig, want ze helpen je de dagelijkse uitdagingen te doorstaan. Maar het stressniveau waaraan de mens in huidige tijd bloot-staat, is onmiskenbaar schadelijk.

Omgaan met stress (het gaat niet vanzelf weg)

Uiteindelijk verdwijnt die stress heus wel, maar je wilt er niet op wachten.

Je wilt er beter mee omgaan zodat je er meer controle over hebt zodat je kalm en blij kunt voelen.

Wat kun jij doen om meer controle te hebben?

  1. Slaap: Slaap zo lang als je nodig hebt om je uitgerust te voelen. Maak voldoende slapen een prioriteit. En als je er baat bij hebt, doe af en toe een dutje.
  2. Sport: Een geweldige manier om stress aan te pakken! Regelmatig sporten verminderd de kans op burn-out met 50%
  3. Stilte: Maak dagelijks minimaal 10 minuten vrij om te mediteren. Zelf begin en eindig ik mijn dag met mediteren.
  4. Spelen: Zorg dat je een paar keer per maand een hele dag niets moet. Een dag waarop je gewoon doet waar je zin in hebt, zonder verplichtingen. Plan het bewust in, want zulke dagen ontstaan meestal niet uit zichzelf. Speel en wees lekker lui. Werk is verboden op deze dagen!

Zulke gewoontes helpen je omgaan met stress maar maken je tegelijkertijd succesvoller, creatiever, blijer en productiever

Je bent een mens en geen robot. Je kunt niet altijd werken of altijd productief zijn. Deze simpele gewoontes helpen je beter functioneren als mens, op al je levensgebieden. Maak je problemen klein en tastbaar. Hoe kleiner je problemen kunt maken, des te minder stress ze je geven.

Vraag je niet af hoe je dat enorme project in hemelsnaam op tijd af kunt krijgen. Vraag je af: “wat is de volgende kleine stap die ik kan zetten?”

Maak een planning

Maak tijd om een goede planning te maken. Hoe kleiner je problemen maakt, des te makkelijker je ze oplost en des te minder stress het je oplevert.

Beter omgaan met stress betekend jezelf, je werk en je leven wat minder serieus nemen. Dat je inziet dat je werk belangrijk is, maar dat andere dingen belangrijker zijn.

Wat voor dingen zijn dan belangrijker?

  • Je relaties
  • Je gezondheid
  • De mate waarin je geniet van je leven
  • Tijd doorbrengen met je kinderen
  • Een positieve bijdrage leveren

Leer het in het juiste perspectief te plaatsen. Geld, succes, status, roem, populariteit, winnen. Die dingen zijn leuk. Maar ze zijn niet alles. Ze vormen niet het doel van je leven. Ze brengen je uiteindelijk niet de voldoening waar je naar zoekt.

Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn of dat je het niet mag of moet nastreven. Het wil zeggen dat je deze dingen in perfectief plaatst.

Spelen is de tegenhanger van stress. Door te spelen kun je stress razendsnel achter je laten. Het helpt je snel herstellen.

Waarom? Omdat je plezier beleeft.

Doe het ene ding dat iedereen vergeet! Wanneer je speelt doe je dingen voor enkel met een doel: PLEZIER!! Omdat je het leuk, interessant, fascinerend of grappig vindt. Niet omdat het je helpt succesvoller, rijker, toffer of efficiënter te worden.

En dingen doen omdat ze ‘leuk’ zijn- dat is iets wat we onszelf vaak niet meer gunnen zodra we volwassen zijn. We duiken in het werkleven en ontdekken dat productief en efficiënt zijn ons helpt onze doelen te bereiken. Maar ondertussen vergeten we dat plezier beleven nog steeds belangrijk is.

Dit is dus meteen een oproep aan iedereen om weer lekker te spelen! Heel veel plezier!